Často se setkávám s tím, že při konci jedné spolupráce a na začátku druhé bývá předávání klientů bývá šité hodně horkou jehlou. Chyby, kdy předání je nedotažené, jsem zažila úplně všude. V podstatě v tom není rozdíl jestli děláte s velkým klientem, středním nebo malým.
Možná už jste se do podobné situace také dostali. Spolupracujete s reklamní agenturou nebo PPC freelancerem, spolupráce vám vyhovuje, nějak se v úvodu nastaví a šlape to třeba půl roku. Ale pak se začnou objevovat mouchy a vy se rozhodnete svůj byznys honem rychle předat na někoho jiného, kdo vám slibuje snížení PNO o 15 % nebo růst tržeb 150 % a původní spolupráci chcete co nejdříve ukončit. Nejlépe ještě na konci měsíce nebo třeba hned ten týden…
Sepsala jsem 6 bodů, nad čím se zamyslet, s čím jsem se já osobně setkala a kde to může mít dalekosáhlé důsledky pro váš byznys, pokud si na těchto pár věcí nedáte pozor.
1) Ověřte si, kdo má přístup do reklamních účtů
Začnu hned tím nejčastějším, s čím jsem se setkala, a to je nesprávné předání přístupů do reklamních účtů… Jste klient, spolupracujete s reklamní agenturou a ta má na starosti kompletní správu vašich účtů. Řeknete jí, na koho nového má nasdílet přístupy, ale už si neověříte, zda došlo také ke smazání přístupů původní agentury.
No jo, ale tohle je přece odpovědnost nové reklamní agentury, která účty přebírá, aby se mi na to podívala a tohle zkontrolovala. Od toho ji za to platím… Bohužel takováhle je realita. Všichni se vrháme, ať už jako PPC freelancer nebo reklamní agentura do nové spolupráce často po hlavě a hned chceme posouvat spolupráci za těmi nižšími PNOčky a vyššími tržbami, a tak na tuhle “banalitu” často zapomínáme.

Když kovářova kobyla chodí bosa… v minulosti jsem dělala pro agenturu klienta, korporát z oblasti Cyber Security, kde jsme v rámci marketingu promovali téma hackerství, DDoS útoky, prolamování hesel apod. A rok po skončení spolupráce mi do emailu ještě stále chodily oznámení o tom, jaké nové reklamy jejich nová agentura zrovna zveřejnila. O co horší, já jsem přímo měla přístup do reklamního účtu a mohla kdykoliv provést jakýkoliv zásah do rozpočtů a běhu kampaně jako takové. Po roce ukončení spolupráce!!!
Proč je to problém?
Představte si, že se s PPC specialistou nerozcházíte zrovna v dobrém a ty vztahy jsou na závěr takové, že byste si spíš radši uškodily. Každý dobrý PPCčkař ví (potažmo samozřejmě to platí i o agentuře), že mstít se na klientských účtech se může se zlou vrátit zpátky. PPC rybníček je v Česku obzvláště maličký. Všichni se znají, uškodí to pravděpodobně marketérově reputaci. Takže spíš vám nikdo extrémní škodu v podobě nastavení denního rozpočtů na kampani o 100.000% nahoru neudělá. Navíc je to průkazné a dohledatelné.
Ale to nikdy nemůžete vědět. A po ukončení spolupráce, i z hlediska obchodního tajemství, není důvod, aby do vašeho účtu měl někdo další přístup.
Stalo se mi párkrát, že jsem se chodila na cizí účty, kde mi přístupy nechali z podobného segmentu “nachytřovat”, co se tam testuje, co jim funguje, nebo i jen ze zvědavosti podívat, co se tam děje. Jejich chyba. Ve své podstatě nechali přístup do účtu někomu, kdo byl jejich nová přímá nebo nepřímá konkurence.
A co s tím?
Řešení je opravdu jenom důsledně projít nastavení přístupů do systémů. Nebo pokud nevíte, kde se přístupy kontrolují v jednotlivých reklamních účtech, tak si to nechat na online callu ukázat od agentury nebo PPC specialisty, který to aktuálně pod svou správu přebírá.
2) Správná úroveň předaných přístupů do reklamních účtů
Často tohle bývá problém jak pro klienta tak pro marketéry, ze kterého může vzniknout dost komplikovaná situace. Představte si, že jste koupili firmu, která již dříve nějak v onlinu fungovala. Měla kampaně na Googlu, které třeba docela dobře šlapaly pod agenturou.
Původní majitel nebo vedení, po kterém přebíráte firmu vy, vám naposílal do emailu přístupy do účtů. Vy sami moc reklamám nerozumíte, rozhodnete se najít novou agenturu, která by to pro vás aktivně dál mohla spravovat, protože ta původní už s vaší novou firmou delší dobu nespolupracuje.

Uběhne třeba měsíc nebo dva, konečně najdete vaše ideální řešení s kým byznys dál posouvat. Ale v tom zjistíte, že původní majitel vám nepředala Administrátorské přístupy, ale jen Standardní, nebo nedej bože jenom Přístupy pro čtení. On sám Administrátorské neměl… Obrátíte se na původní agenturu, která pro něho kampaně dělala, aby vám dala ty Administrátorské. Ale nikdo vám neodpovídá. Nebo vám odpoví, že vám přístupy nemohou předat, protože pod jejich záštitou zakládal reklamní účty nějaký externí PPC specialista, se kterým už delší dobu nespolupracují a ten zmizel ze světa.
A co s tím?
Jednou variantou je se obrátit na původní administrátory účtu a snažit se jim psát / volat dokud vám ty přístupy nepřidělí. Bývá to zdlouhavé a někdy to stejně opravdu nebývá řešení s finálním koncem. Co všechno ještě více věc komplikuje, je v dnešní době nutnost provedení dvoufázového ověření přes mobil. Jakmile ten člověk s Administrátorským přístupem třeba ztratil číslo a přístup k záložnímu emailu, tak pak už zbývá jen se obrátit na Google Ads / Facebook podporu. A to celou věc často zase jen protahuje.
Druhou variantou je založit reklamní účty úplně nové. Rychlé a finální řešení… Tím se ale připravíte o kontinuitu dat a samozřejmě kampaně také nebudou znát nic z toho, co se naučily v minulosti. S tímhle jsem se však setkala nejčastěji, protože tahání se o vyšší přístupy opravdu velmi často končilo u již neexistujících osob.
Takže zálohujte si ke všemu přístupy, jako přihlašovací údaje a hesla do tabulky a když budete od někoho přebírat přístupy, ihned poptávejte přístupy s co nejvyšší pravomocí.
3) Kontrola historie provedených změn v reklamním účtu
Hned, jakmile budete jako klient vědět, že vám původní marketér nebo agentura předali účty a sami sebe z účtu již odstranili, zkontrolujte si historii prováděných změn. Tohle neplatí o Sklik účtu, kde zatím historie změn nebyla implementována, ale na Facebooku, i v Google Ads jasně vidíte, co se v posledních hodinách provádělo. A právě případným úmyslně zavedeným chybám můžete včas předcházet.

Stalo se nám, že jsme přejali klientský účet s agenturou, pro kterou jsem externě začínala klienta spravovat a předchozí agentura tam zanesla cílení do Performance Max kampaně na celý svět. Nebo že nenavýšili sice rozpočty, ale navýšili bidding o 500 %, zanesli tam volnou shodu do celé kampaně a udělali tak změny, které nebyly hned na první dobrou vidět jako samotné rozpočty. Zato způsobili rozhození měření a vykolejili kampaně, než jsme na to stihli přijít.
4) Přístupy a měření v ostatních systémech
Pokud se vám podaří zvládnout předchozí kroky bez zádrhelu, tyhle následující nebudou mít pro vaše další fungování pravděpodobně tak fatální důsledky, i když se vám je nepodaří projít na 100 %. Vedle předání přístupů do reklamních systémů byste si měli vždy také pohlídat přístupy do: Google Tag Manageru, Google Analytics 4 a pokud nejsou založeny, tak určitě založit.

Stalo se mi, že mi byl předán ke správcovství reklamní účet od klienta, kde mi klient sdělil informaci, že Google Analytics jeho předchozí PPC specialista nepoužíval. Upřímně řečeno to moc dobře nechápu, jak někdo může pak vyhodnocovat kampaně v kontextu s ostatní návštěvností z jiných zdrojů. Ale i takové věci se dějí a pokud tomu tak je, určitě si Google Analytics 4 založte a nastavení měření na něj nastavte.
Následovat by měla bez diskuzí i kontrola měření konverzí, nebo-li kontrola správného měření vámi stanovených cílů v účtu. A že i tady se dějí často velké chyby snad ani není třeba dokládat. Přebrala jsem před časem po jiném PPC specialistovi reklamní účty, kde konverzemi mělo být odeslání rezervace do rezervačního systému klienta. Když jsem si všimla, že těch konverzí tam je za den cca 50, ale klient mě informuje, že mu jich chodí přibližně 3-5 rezervací za den, zjistila jsem, že konverze jsou nastaveny jako zobrazení stránky návštěvníkem webu.
Google Ads se tedy optimalizoval pouze na přivádění lidí v co největším počtu na web a odesílání rezervací už vůbec neřešil. Vůbec jsem to nechápala, protože kampaně byly co do struktury a nastavení udělány velmi profesionálně. Ale bez správně nastaveného měření ty výsledky byly dost špatné a podle toho to tak celé vypadalo.
5) Nastavení fakturace
Pokud se rozhodnete platit si za kampaně z vlastní karty a nikoliv vést fakturaci přes agenturu, mělo by stačit vytvořit si vlastní Platební profil v Google Ads účtu a k němu nahrát příslušnou bankovní kartu. Podobně Sklik i Facebook.
Tady se někdy setkávám s problémem, že klient má nastavený nízký limit čerpání na kartě nebo že nemá finanční prostředky na účtu. Pak dojde k tomu, že se platba na konci měsíce neprovede a tím pádem se kampaně zastaví. Klient mi v minulosti argumentoval tím, že má velké pohyby na účtu a nemůže zaručit, že tam vždy ty peníze budou připravené. To samozřejmě se stát může, ale samotné zastavení těm kampaním nevyhovuje. Pro jejich správnou optimalizaci je zkrátka žádoucí kontinuita a aby u automatických strategií nedocházelo k výpadkům vůbec.

Jestli máte možnost, ohlídejte si nejen správnou výši limitů, které jsou nastaveny na kartě, ale také zda máte v účtu přidánu správně záložní platební metodu. Když nahrajete do účtu jako klient záložní kartu, odkud se to při nejhorším strhne, nedojde k zastavení těch kampaní a reklamy běží dál.
6) Ověření inzerenta
V neposlední řadě je to bod, na který se občas zapomíná a netýká se předávání, ale nově založených účtů. I přes to, že Google posílá oznámení do emailu, nebo že to je v Google Ads účtu vidět červenou lištou jako varování, někdy to člověk přestane vnímat. Nebo se to stále odkládá, protože samozřejmě věnovat se kampaním a byznysu je přednější.
Buď ověřujete sebe, jako klienta, nebo agenturu, která to pro vás bude spravovat. V obou případech to ale někdy může trvat i několik dní, než se ověření provede. Je třeba k tomu nahrávat právní náležitosti ohledně podnikání a to musí posléze někdo v Googlu zkontrolovat. Proto, když se rozhodnete Ověření inzerenta udělat den před jeho vypršením, opět to může zastavit na pár dní vaše kampaně a to je zase akorát nepříjemné a zbytečné.
Závěrem
Těch bodů na co si dát pozor bude mnohem víc. Vycházím zde z vlastních zkušeností. Ale důležité je si z toho odnést, že je třeba u výše zmíněných věcí nic neodkládat. Dát si to na checklist a jít postupně a vše hlavně důsledně zkontrolovat.