Jak si na volné noze sháním klienty

Často se setkávám s touto otázkou nejen ze strany kolegů, kteří pracují v agentuře, ale překvapivě zvědavost nenechává spát ani mé vlastní klienty, pro které spravuji PPC kampaně. Nepřekvapí vás, že jsem si tuto otázku na začátku své PPC cesty pokládala i já a ptala se okolních freelancerů ze světa marketingu. Šance, že odejdete z agentury, vydáte se na volnou nohu a převezmete 3–4 klienty od agentury, není příliš vysoká.

Reklamní agentury mají často ve smlouvách uvedeno, že v dané oblasti, ze které pochází klient, nesmíte určitou dobu podnikat – třeba rok, dva. Pokud klient navíc vychází s agenturou dobře, proč by od ní odcházel? Know-how a zázemí, které agentura nabízí, je přece jen větší než to, co může nabídnout malý PPC specialista. A samozřejmě existují i smlouvy zavazující klienty ke spolupráci s agenturou na určitou dobu.

Takže otázka zní: kde tedy hledám své klienty? Popravdě, odpověď zní, že moc nehledám. Není to totiž až tak moc potřeba. Když jsem začínala s prací PPC specialistky asi před čtyřmi lety, tehdy to byl jediný okamžik, kdy jsem aktivně hledala. Otevřela jsem si Facebook, našla skupinu Klikaři PPC a odpověděla na inzerát klienta. Asi za 14 dní se mi ozvali, že mají zájem, dohodli jsme měsíční paušál a první klient mimo agenturu byl na světě. Tak snadné to bylo.

Aktivní mindset

Myslím, že by to tak mohlo fungovat i nadále, kdybych na Facebooku pokračovala. Otázkou zůstává, kolik poptávek, které klienti zadávají, je kvalitních a kde hledat ty kvalitní klienty. To by ale bylo na samostatný článek, kterému se zde nechci věnovat. Zpátky k tomu, jak získávám klienty já…

Nedávno jsem jela autem s lidmi na výlet, popovídala si s prodejcem krbů, slovo dalo slovo a týden na to jsem posílala nacenění naší budoucí spolupráce. Vezla jsem autem kolegu, bývalého PPCčkaře. Bavili jsme se o kampaních, kdo co aktuálně dělá, a i když z toho spolupráce hned nevznikla, získala jsem cenný kontakt do budoucna. Podobně mě jeden bývalý kolega z agentury otestoval na jednom klientovi a zjistil, že nemám zájem pasivně spravovat reklamní účty, ale chci je aktivně rozvíjet. Krátce na to mi začal dohazovat další klienty.

Kam tím směřuji, je snaha zdůraznit, že pro získávání klientů je klíčový aktivní přístup. Není nezbytně nutné hledat klienty na webech typu freelance.cz nebo navolnenoze.cz, nebo sledovat inzeráty na Facebooku. Alespoň v mém případě to kromě začátku nikdy nebylo potřeba. Co ale vždy dělám, je, že mám neustále oči otevřené. Někdo má kavárnu v centru Brna a moc se mu nedaří? Hned se ptám, kdo jim řeší online marketing. Nepromují kavárnu online? Proč to ještě nezkusili, na čem to v minulosti ztroskotalo? Jak jsou spokojeni s agenturou vs. jak šla spolupráce s PPC specialistou? Kam chtějí svůj byznys posunout? Za kým chodí pro rady s marketingem? Řeší jim to odborník, PPC specialista, marketingový tým z agentury nebo office managerka původně najatá na HR?

Jakmile někde objevíte projekt nebo podnikatele, zajímejte se, zjišťujte, co ho trápí a jak byste mu mohli pomoci. A také, jestli je jeho produkt vůbec vhodný k propagaci přes PPC kampaně.

Word of mouth

Vidím to následovně: jako zdroj klientů jsou reference sice náročnější a jejich získání trvá daleko déle, ale zároveň jsou tím nejkvalitnějším zdrojem, co mám. Nedá se to moc dobře ovlivnit, protože neovlivníte známé svých klientů ani to, co si o vás klienti povídají. Nicméně když takový klient přijde, většinou to jde od samotného začátku dobře. Je tam automaticky vložena určitá důvěra a díky doporučení i pozitivní přístup k celé spolupráci. A není tedy potřeba se tolik “hard sellově” prodávat jako v předchozím bodě.

Co pro to můžete udělat je, že svým klientům dáte vědět, že máte zrovna volné kapacity a klienty přibíráte. Lze to samozřejmě zkoušet tímto způsobem i přes okruh vašich přátel. Moc se mi to nicméně neosvědčilo, protože na začátku jsem ani tolik lidí, co pracují v marketingu, kolem sebe neměla. Celkově něco tlačit aktivně tímto způsobem za mě není cesta. Spíše bych se radši soustředila na kvalitu výběru klientů ve chvíli, kdy přijdou. Protože kvalitní klienti se budou spíše obklopovat dalšími potenciálními klienty na úrovni a to je přesně to, co se vám do budoucna bude nejspíše hodit. 

LinkedIn účet

Posledním významným zdrojem pro získávání klientů, který zde zmíním, je LinkedIn. Pokud nemáte vlastní webové stránky, je LinkedIn skvělým místem, kde vás potenciální klient jako PPC specialistu snadno najde. Určitě můžete sáhnout po specializovaných webech, které jsem zmínila výše, ale často tam musíte platit poplatky za členství, zatímco LinkedIn je zdarma. Navíc ho zná daleko více lidí a klientů je tam široká škála. Nejednou se mi tam přímo ozval klient.

Proto doporučuji si svůj LinkedIn profil pečlivě vyplnit. Uveďte konkrétní reklamní systémy, které ovládáte, a formu spolupráce, kterou nabízíte. A pokud jste otevřeni externí spolupráci s agenturami, může vám to pomoci vykrýt hluchá místa v portfoliu, když o nějaké klienty přijdete. Ale to už by bylo opět na další článek.

Způsobů, jak v čase získávám klienty, nebo spíše jak oni nacházejí mě, jsou v zásadě tři. Důležité je aktivně se zajímat, nebát se nenásilně “prodávat” a mít na LinkedInu profil, který funguje jako vaše vizitka. Klienti přes doporučení pak přijdou jako důsledek vaší kvalitní práce. Je také důležité si uvědomit, že nic z toho se nestane přes noc. Vše potřebuje čas a je výsledkem vašeho dlouhodobého přístupu k práci PPC specialisty.